Verslag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu Verslag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu

Verslag 2

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kite kapot
Het is geweldig dat we hier onze kite kunnen oppompen in de voortuin, de weg over te steken om vervolgens te kiten. Op mooie dagen hangen er honderden in de lucht. Helaas is mijn kite raar gaan doen dus heb ik hem naar de lokale repairshop gebracht..

Zaterdag filmfestival
De aankomende 6 weken is er een filmfestival op het strand. Een prachtige lokatie tussen de mooie huizen en stranden. Die avond waren we met 15 mensen en aten we sushi op het strand. Er werden 3 surffilms afgespeeld, verder niets bijzonders.

Zeehonden snorkelen: http://www.youtube.com/watch?v=E8UTmyUdSc8&feature=youtu.be
Zondag was het windstil dus kon er niet gekite worden. We zijn toen wezen snorkelen met zeehonden. Het was prachtig weer en volgens de kapitein waren de omstandigheden Epic. Met 7 andere toeristen vaarden we fullspeed naar de zeehondenrots ongeveer 5 minuten van de haven. Ongeveer 200 zeehonden lagen te zonnen op de rotsen. Binnen een klein gebied konden we snorkelen en het wemelden van de zeehonden. Het was echt gaaf om te doen omdat ze erg dichtbij komen en nieuwsgierig zijn. Ze spelen met je en zwemmen heel snel langs je heen om vervolgend met water op je te spetteren. Het water was wel extreem koud dus na een klein uurtje konden we aan de chocomelk.

Uitgaan
Maandag was er weinig wind en hebben we uitgeslapen van het uitgaan die avond daarvoor. Bakermat en Goldfish draaiden die avond in Sjimmy’s beachclub. Het was een groot feest in de haven waar we met bijna iedereen van het beachhouse naartoe zijn gegaan. Het feest was prima maar verder is het een beetje chaos. Achter de bar bedienen 6 mensen ongeveer 4000 mensen. Het duurt 30 minuten voordat je een drankje kan bestellen en dan nog eens 10 minuten om het af te rekenen. Elke zaterdag draait goldfish in deze club. Het is heerlijke muziek met veel live saxofoon en basgitaar. Iedere keer als we ergens uitgaan zijn er weer mooie verhalen. Laatst werden andere van de groep aangehouden door de politie omdat ze met 10 man in een normale auto-taxi zaten. De taxichauffeur smeekte de politie en scheurde vervolgens weg. Onze taxi werd een keer aangehouden door een auto met super wierde gasten aan wie hij zomaar 500 rand moest aftikken. Crazy Freddy, onze persoonlijke taxi driver, zei dat hij dat geld een keer geleend had maar dat geloofde we niet echt. Andere kopen de politie om of blijven gewoon ergens pitten. De politie zelf heeft ook schijt een alle regels. We halen ze links en rechts in op de snelweg, reiden te snel en toeteren veel maar het maakt ze niets uit.

Wakeboarden
Dinsdagwas er wederom geen wind. We zijn die dag gaan wakeboarden in Blue Rock met 2 Zwitsers en een Duitser. Een erg mooie meer in een afgraving en eindelijk zoet water. Na erg veel crashes kon ik eindelijk een stukje varen. De volgende twee dagen wel erg veel spierpijn gehad. Zaterdag de 14e zijn we ook nog naar de opening geweest van een nieuw wakeboard center. Een van onze bewoners deed mee met de openingswedstrijd en werd 4e.

Lions Head
Woensdagochtend hebben we de Lions Head, de berg naast de Tafelberg, beklommen. Het werd ondertussen erg heet dus we zijn aardig wat liters zweet verloren. Later die avond zijn we nog uit gegaan in een van de lokale clubs.

Pinguïns
Het pinguïn strand is vlakbij Kaap de goede hoop. Het is een warm gedeelte van Kaapstad en daarom een plek voor deze vreemde beesten. Het was leuk om ze in het echt te zien en er tussendoor te lopen. Verder was het wel saai dus zijn we wat gaan eten in de stad.

Haaiduiken
Lang van te voren keken we al uit naar het duiken met witte haaien. Vrijdagochtend ging om 03:00 de wekker om naar Gansbaai te reiden, ongeveer 2 uur van ons beachhouse. Na een lange rit kregen we instructies van De Sharkman, ook wel bekend van tv omdat hij haaien in een soort trance kan brengen. Na een instructie van 2 minuten gingen we het water op en vaarden ongeveer 10 minuten uit de kust. De haaien blijven in dit gedeelte omdat het water warmer is. Er werd viswater in de zee gegooid en al vrij snel verschenen de eerste 2 haaien. Het was indrukwekkend om deze dieren te zien omdat er ook nog maar 1000 in het wild leven. Uiteindelijk zwommen er 3 haaien rondom onze boot en het aas werd uitgegooid. Met 7 man zaten we in de kooi en wanneer er een haai aankwam gaf de schipper het commando dive dive dive. Met de duikbril op konden we de dieren goed zien en zelfs aanraken. We deden ongeveer 3 rondes in het water en daarna hadden we het wel gezien. Bart heeft veel onderwateropnames gemaakt met zijn GoPro camera. Vervolgens zijn we via een prachtige kustroute terug gereden en eenmaal weer thuis stond de braai al aan, een mooie dag dus.

Nelson
Vorige week donderdag waren we uit in de stad. langzaam werd het nieuws verspreid dar Mandela was overleden. Verder merkten we niet erg veel aan de mensen ofzo. Later in de week hoorden je wel erg veel vooral op de radio. Er werden veel speeches afgespeeld en er zijn veel remixen gemaakt met de stem van Mandela er doorheen. Op drukke plekken vind je memorials en kan je van alles in een register schrijven.

Supermarkten
in de supermarkten werken erg veel mensen die niets doen. een grote supermarkt heeft bijvoorbeeld 23 kassa’s terwijl er altijd maar 2 open zijn. In de kleine supermarkten en tankstations werken ook erg veel mensen waarvan de helft niets aan het doen is maar hopen op een fooi.Iedereen is wel vriendelijk en ze pakken zelfs je tassen met boodschappen.

Tanken
bij het tankstation staan ongeveer 10 lokals bij de slangen. Ze willen graag voor je tanken in de hoop op een fooi. normaal is het om 4 of 5 rand te geven. ongeveer 30 eurocent. De brandstof is goedkoop tussen de 10 en 12 rand.

Planning
zaterdag heb ik mijn kite weer opgehaald van reparatie. Er wordt maandag en dinsdag pas weer wind verwacht dus moet ik nog even geduld hebben. Samen met huisgenoten neem ik een freedive cursus. dit is een tweedaagse cursus waar je leert duiken zonder uitrusting. Ze zeggen dat je na deze cursus 14 tot 20 meter diep kunt duiken, best wel diep dus. Graag willen we ook nog mountainbiken, de tafelberg beklimmen en een grote hike doen door de bergen. De aankomende dagen wordt er weer wind verwacht dus hopen we weer veel te kiten.

We beginnen al aardig bruin te worden en verlangen nog lang niet terug naar Nederland. In het beachhouse is de sfeer goed en kennen we ongeveer alle mensen goed. Er kunnen maar 10 mensen tegelijkertijd op het Wifi netwerk wat erg traag is. De gasten van 2 andere omliggende beachehouses komen hier ook nog eens voor de Wifi maar vooral voor de gezelligheid. Er zijn wel erg veel Nederlanders ik denk wel 80%. Daarna Duitsers en Zwitsers. Verder werkt mijn telefoon en Whatsapp nog prima en kan ik mooie foto’s maken.

• 15 December 2013 - 18:04

Conny:

Hoi Frank,
    leuk om te lezen wat je zoal doet. Lijkt me wel gezellig om zo met een groep op te trekken. Je ziet nog al wat he. Mooie foto's ook.
    Jammer dat er af en toe geen wind is, maar je vermaakt je best daar.Met die haaien is geweldig zeg. Ik kan wel vragen 'was je bang?' maar eh... niet natuurlijk :)
    Ik hoop dat je nog volop kunt genieten van warm weer en veel wind.

Groetjes Conny

• 16 December 2013 - 13:15

Ida Van Vuuren:

Hoi Frank,

Uit je verslag maak ik op dat je nog steeds een gruwelijk saaie vakantie hebt.

Ga toch eens iets DOEN: Haaien VANGEN b.v.

Behalve dat ze daar links rijden, noemen ze het ook auto REIDEN???

Ook al blijft het afzien daar, hou vol!

(tante) IDA.

• 21 December 2013 - 11:18

Tante Ingrid:

Frank,

Je hebt het goed naar de zin begrijp ik. Als je van dat diven weer heelhuids boven water komt kan je
    misschien toch eens kijken of je daar niet een eigen kitecentre kan openen met eetgelegenheid.
    Voor ons Tantes ook leuk om eens een adresje overzee te hebben.....
    ondertussen veel plezier.....en smeren he!

Tante ingrid.