Verslag 4: Garden Route - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu Verslag 4: Garden Route - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu

Verslag 4: Garden Route

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

23 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Oud en nieuw
De dag voor oude en nieuw wist nog niemand wat er ging gebeuren met de jaarwisseling in cape town. Toen hoorden we over een feest midden in de stad en we bestelden we meteen 25 kaarten. Oudejaarsdag is er hier geen vuurwerk of carbidschieten, het was een normale dag dus zijn we gaan kitesurfen in de zee. Het was lastig om een taxi te krijgen voor die avond, maar het lukte ons wel. Andere hadden pech en moesten een bob vinden. Het feest moest een soort festival voorstellen. Het zag er voor ZA begrippen best goed uit en de entree maar 10 euro. Om 0:00 gingen de champagneflessen open en begon het feest pas echt. Rond 02:00 werd er geen alcohol meer verkocht en het was duidelijk waarom. Er werd veel gedronken en drugs gebruikt waardoor veel mensen al vrij snel helemaal kapot waren. Dit was een van de goedkoopste oud en nieuw avonden voor de meeste van ons.

Garden route 4 januari
Na oud en nieuw hebben we nog veel gesurft en gerelaxt. Zaterdag begonnen Bart en ik de Garden Route. Vanaf Kaapstad tot aan Port Elisabeth is dat ongeveer 800 km. Het is een populaire toeristenroute met veel hostels, dorpjes en mooie kustwegen. De terugweg doen we via een andere route door het binnenland.

Gansbaai
Onze eerste stop was in Cape Agulhas, het meest Zuidelijkste punt van Afrika, dit is ook het punt vaar de Indische en Atlantische oceaan bij elkaar komen. Voor het eerst hadden we een hostel waar we normaal in het bed pasten zonder onze voeten aan de zij of achterkant uit te laten steken. 300 meter verderop was het strand met warm water, iets wat we tot zover nog niet hadden. Het strand van de baai, Gansbaai, is een paar kilometer lang. We wilden graag kiten dus zochten we een mooie plek achter een kleine sloppenwijk. Meteen waren we omringt door een aantal lokale kinderen en volwassenen die het opblazen van de kites al spectaculair vonden. Ze mochten onze spullen dragen en al gauw hielpen 20 kinderen ons met dragen, Bart had wel 6 kinderen die zijn kite vast hielden. Helaas was de wind zeewaarts dus konden we niet goed kiten. Later zijn we naar de haven gegaan welke bekend staat om de roggen die in de haven zwemmen om het afval van de vissers op te eten. Perry, de grootste rog van 380 kilo heeft zich helaas niet laten zien. 1 dag later zijn we weer vertrokken.

Witsand.
De volgende stop was Witsand, een klein vissersdorpje waar een grote rivier uitmond in de zee. Dit is een perfecte kitespot omdat de twee worden gescheiden door een zandbank en een strand waardoor het water erg vlak is. We werden naar een mooie villa gereden door de eigenaar, helaas was het allerkleinste kamertje voor ons. Er zat geen keuken in dus moesten we elke keer uit eten. Gelukkig had het restaurant erg lekkere steaks en spareribs. Verder is er helemaal niets te beleven in het dorp. Er staan voornamelijk vakantiewoningen en de lokals vissen er elke dag. Het vlakke water van de rivier is perfect voor kiten als de wind vanaf de zee komt. Gelukkig was de wind 2 dagen lang perfect. Om 8:00 stonden we in de haven omdat we graag wilden zeevissen. Omdat de weersomstandigheden slecht waren ging het niet door. Daarna begonnen we rond 11:00 met kiten in de regen tot een uur of 17:00. Ja, het regende voor het eerst. Er waren nergens winkels in Witsand om een board te huren dus gebruikten we om en om het board van Bart. Het vlakke water was geweldig en we waren samen met een andere Duitser de enigen op het strand. Ik heb goed kunnen oefenen om ‘op hoogte’ te blijven. Zo probeer je niet met de wind mee geblazen te worden door met je board meer weerstand te geven in het water.
Terug bij de auto gekomen bleek de accu leeg te zijn, we hadden de lampen laten branden. Na een paar pogingen om de auto te duwen kwamen er al snel wat lokals hun hulp aanbieden. De Duitser, die met ons aan het kiten was, had toevallig iets verderop een villa en probeerde met zijn auto en een sleeptouw onze auto aan de praat te krijgen. Het touw brak een aantal keer dus hebben we de accu die nacht bij hem opgeladen. De volgende dag deed de auto het weer en zijn we samen met de Duitser, na een bakkie koffie en lunch in zijn huis, gaan kiten. Gelukkig kon ik een board van hem lenen dus bleven we een paar uur op het water. Ook kwam ik op het water een Franse vrouw tegen waarmee ik in Sharksbay bijna in de knoop raakte en bijna crashte. Ze herkende mij meteen maar groette wel. Helaas kwam Bart hard ten val en verdraaide zijn knie. Hij heeft er nog een aantal dagen last van gehad. Na 2 nachten vertrokken we naar de volgende stop.

Mosselbay
Het regende de hele dag maar het bleef gelukkig 25 graden. Mosselbay in een redelijk groot dorp met veel activiteiten. Door de weersomstandigheden hebben we niet veel kunnen doen. Het Mosselbay Backpackers Hostel is het beste hostel waar we de hele reis hebben gezeten. Je kon binnen lekker relaxen bij het zwembad of bij de pooltafels. Er was ook weer eens internet. Doordat de knie van Bart nog kapot was hebben we een wildsafari in zo’n jeep gedaan. Ondanks de regen hebben we een erg mooie tocht gehad en alle verschillende dieren uit het park gezien. De andere 2 jeeps zaten telkens vast in de modder dus die moesten we er telkens uitslepen. De baby neushoorn en de bruine vader waren de mooiste dieren. De olifanten, leeuwen, springbokken, buffels en struisvogels hebben we dus ook gezien. De volgende dag hebben we de Catwalk gedaan. Twee witte leeuwen waren van jongs af aan in het park opgegroeid en dus erg tam. Met een aantal sherpa's liepen we een pad af om op verschillende plekken foto’s te nemen. Het was niet erg spectaculair maar het is wel gaaf om die beesten te aaien. Later in het hostel sprak in een Australiër die al 14 maanden over de wereld rondzwierf. Hij had mooie verhalen en veel dingen meegemaakt. Heel toevallig was dat hij in Sidney woont ongeveer 500 meter vanaf het huis waar mijn zusje nu ook woont. Na 2 nachten in een klein bed zijn we weer vertrokken.

Hippiekamp in Wildernis
Dwars door keiharde regenbuien zijn we naar Wildernis gereden naar een soort hippiehostel op de top van een berg. Tot onze verbazing was het een prima hostel, wel erg hippie maar oké. Dit hostel is wel de mooieste plek waar we hebben overnacht. Het heeft een prachtig uitzicht over de zee en de bergen. Het is eigenlijk een soort biologisch boerderij (Wild Farm heet het). Aan het eind van de middag had ik een hengel gehuurd om te gaan vissen. De tweede dag zijn we met een groepje wezen kanoën richting een mooie waterval. Door de regen van afgelopen dagen was de waterval best spectaculair. Daarna zijn we met een aantal mensen gaan braaien tussen de wietlucht en Bob Marley muziek. Uiteindelijk zijn we hier 2 dagen langer gebleven.

Plettenbergbaai
Een van de gaafste activiteiten op onze to do list was het bungeejumpen in Bloukrans. Dit is de hoogste bungeejump vanaf een brug ter wereld, 216 meter. toevallig sprongen we tegelijk met 2 Brazilianen uit het Hippiekamp. Met veel harde muziek werden we klaargestoomd om te springen. Daarna werd je vastgeknoopt en naar de rand gebracht en begonnen ze meteen met aftellen zodat je niet kon nadenken. De sprong was erg gaaf, vooral de adrenalinekick. Daarna zijn we nog een segway tour gaan doen waar ik crashte in de bosjes. Dit was eigenlijk een voorproefje voor de volgende dag SKYDIVEN! Met een klein vliegtuig werden we naar 10.000 ft gebracht om vervolgens een vrije val te krijgen van bijna 40 seconden. Na het openen van de parachute konden we nog 5 minuten van het uitzicht genieten. Na de landing had ik even geen woorden dus dat zegt genoeg. Er was nog steeds geen wind om te kitesurfen, wel scheen voor het eerst in 7 dagen de zon. Omdat het toeristenseizoen voorbij is in januari was het erg rustig in het hostel. Er was een prima tv-kamer waar we films keken. We hadden uitzicht op een soort grote ranch waar 2 drugsbaronnen uit Mexico een geheim onderkomen hebben. Ze zeggen dat zij 25 miljoen rand betaald hebben aan de overheid om zichzelf te kunnen verbergen.

Addo
17 januari hebben we overnacht in het Addo Olifant Park in een tent. Het park ligt 50 kilometer landinwaarts vanaf Port Elisabeth. De nacht ervoor sliepen we in een klein hostel waar het stikte van de muggen. Tot dat moment hadden we nooit last gehad van die beesten. Overdag zijn we met onze Rent a Cheapy door het park wezen scheuren, die auto kan best veel hebben. Een klein gedeelte van het park is open voor auto’s en er zijn erg veel olifanten. Ze lopen gewoon over de weg en langs de auto. Aan het eind van de middag hebben we vlees voor de braai gekocht en zochten we onze tent op in het midden van het park. Het tentenkamp bestond uit 5 tenten met een kijkmuur richting een waterpoel. We hebben daar een paar uur gezeten om alle dieren te zien drinken en vechten. We hebben daar de beste nacht van de hele vakantie gehad tussen het wild. We wilden de volgende dag een nachtsafari doen, maar omdat we niet weer in het muggenhostel wilde slapen zijn we vertrokken naar onze laatste stop.

Jeffreys Baai
De laatste plek van onze trip was Jeffreys baai. Deze plek staat bekend om de supertubes, hele grote golven voor het surfen. Het strand is enorm en er zijn goede kite spots. Helaas stond er weinig wind en hebben we maar 2 keer kunnen kiten. Ik heb hier een surfles genomen wat eigenlijk best goed ging. De golven zijn niet erg hoog in de zomer dus is dit een goede beginnersspot. Samen met een Zweed ben ik een paar uur gaan zeevissen. We hadden een goeie vangst en s’avonds hebben we voor 15 man tonijn en Red snappers klaargemaakt voor op de braai. In het hostel zitten 20 hardcore surfers die de hele dag een beetje niets doen en smoken. ‘s avonds kijken we wat films of relaxen we bij de braai. Ook zijn er in het dorp een aantal Factory shops waar je voor weinig prima kleding kunt kopen. We zijn een paar dagen langer gebleven in het Ubuntu hostel omdat het een goeie sfeer is, een soort familie en geen groepjes zoals we dat in sommige andere hostels ervaren. Vrijdag 25 januari gaan we terug naar Kaapstad om de laatste week voordat we terugvliegen nog kunnen relaxen en kijken naar het Redbull King of the air event.

Soms nemen we lifters mee. Wat opvalt is dat ze totaal geen Engels kunnen spreken en geen idee hebben wat er allemaal gebeurt in Afrika. Mensen verschijnen hier uit de bosjes langs de snelweg om te liften. Ze leven in kleine dorpjes zonder auto’s of bussen. We moeten altijd op blijven letten omdat ze gewoon de snelweg oversteken met hun kinderen. Opvallend is ook dat restaurants en winkel die gerund worden door lokale Afrikaanse mensen best wel slecht zijn. Er is amper structuur en het is erg simpel. Ze zeggen hier dat zodra er geen blanke mensen achter de knoppen zitten het een zooitje is. Gebouwen zien er van binnen goed uit maar niet alles werk. We zeggen dan maar: “this is Afrika”.Klinkt misschien hard maar het is gewoon zo. Iedereen is wel erg vriendelijk ook al worden sommige lokals echt als kakkerlakken behandelt. Er wordt ook veel gebedeld, vooral door kinderen maar die geven we niets. Kinderen geven het geld aan hun ouders die er weer drugs van kopen. In veel winkelstraten hangen er stickers waarop staat dat je geen geld mag geven aan kinderen. Op elke parkeerplek staan minstens 5 mensen die aanwijzen waar een lege parkeerplek is. Het is erg nutteloos, maar toch goed dat deze mensen door de fooien kunnen leven. Alle horrorverhalen dat het gevaarlijk is in de steden en dorpen vinden wij maar onzin. Natuurlijk hoor je wel eens dingen zoals steekpartijen en straatroof, niet anders dus dan elke andere stad in de wereld. Tot nu toe hebben wij zelf 4 keer moeten inbreken in onze eigen auto omdat er sleutels er nog in zaten. Dit kan makkelijk met een ruitenwisser, klerenhanger of vishaak. Iedereen kan het doen alleen gebeurt het gewoon niet. Graag zouden we langer willen blijven in dit prachtige land.

• 26 Januari 2014 - 19:43

Ida Van Vuuren:

Hoi Frank,

Hoe lang MAG je nog? Mooi verslag weer.
    Bijzonder hé, wilde beesten die je zomaar kunt aaien.
    Ik heb daar ooit een jaguar en een leeuw onder de kin mogen kietelen.
    Ook 2 uit de kluiten gewassen huisdieren.

Bedankt voor de auto-kraak tip!

De foto's: Frank met baardje: stoer!
    alle dierenfoto;s prachtig.
    ook heel bijzonder: de bouwvakkersbillen!

Geniet gewoon door!

groetjes Ida.