Verslag 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu Verslag 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Frank Woudenberg - WaarBenJij.nu

Verslag 3

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kiten
Het kiten gaat steeds beter. Er is veel wind geweest de afgelopen dagen dus zijn we elke dag op het water. Er zijn een aantal wereld top-10 kiters in het beachhouse die laten zien hoe het echt moet, die gasten zijn gewoon gestoord. Wij, de beginners, trainen op vlak ondiep water wat het opstaan na alle crashes veel makkelijker maakt. Als je shark bay langebaan op Google zoekt zie je onze spot, echt een mooie baai. Soms zie je kleine haaien net voor je voeten weg zwemmen andere staan er soms op, best gaaf. Ik kan nu 1 kant op varen en volgende week als er weer wind is ga ik tegen de wind in leren varen. Ik krijg tips van bart en andere mensen op het water. ik hem mijn eigen materiaal dus hoef geen lessen te kopen. Vorige week ging ik als beginner tussen de gevorderden kiten, geen goed idee. Ik zat bijna in de knoop met andere dus ben ik verder het water op gegaan. Wel te veel ver omdat ik helemaal wegdreef met de wind mee. aan de kant stonden mensen te schreeuwen maar ik had niet in de gaten dat ik zo ver gedreven was omdat het trainen best goed ging dus ging ik gewoon door. Bart heeft gelukkig kunnen voorkomen dat mn kite in de rotsen belandde. Op dit moment lopen er 5 mensen met krukken rond in het beachhouse dus ik hoop dat zij de laatste zijn. Voor het huis kiten ook veel mensen alleen zijn daar de golven best hoog. Ik probeer daar ook te trainen maar dat is best zwaar. Wel gaaf is dat er vaak zeehonden met je mee zwemmen door de golven.

Hike
We hebben een vette hike gedaan met een aantal mensen uit het beachhouse. Na een uur rijden kwamen we aan in George Bay. Daar kropen we onder het hek door zodat we geen entree hoefden te betalen. De Crystal Pool hike bestaat uit verschillende routes en grote pools waar je in kunt springen vanaf de rotsen. Met het meest fitte stel mensen zijn we helemaal naar de top van de berg geklommen en via een paar watervallen weer terug naar beneden gekomen. Dat was gaaf omdat er geen route door of langs het water is. Dus zwommen we met onze tassen boven het hoofd naar de volgende jumps. Na afloop konden we gelijk meedoen met de friday braaiday. Vlees is hier erg goedkoop en zeer goed. Bij het plaatselijke restaurant kan je ook vlees uitkiezen. Een grote neger hakt de steak op maat. hij lijkt op de neger uit de film Shawshank redemption.

Freedive
Samen met 5 huisgenoten hebben we een freedive cursus gedaan. Deze bestaat uit 2 delen waarin je leert ademen en duiken. De eerste les was best interessant omdat je nieuwe technieken leert om te ontspannen en je adem in te houden. Je leert bijvoorbeeld om de schokken die je krijgt om adem te halen te negeren, een erg naar gevoel. Toch lukte het ons om in het zwembad meer dan 2:40 minuten ons adem in te houden. Het tweede deel van de cursus doen we in januari. Dan leren we te duiden tussen de 14 en 20 meter en moeten we een reddingsactie op 10 meter diepte doen, best gaaf dus.

Kerst
Niemand heeft echt het gevoel dat er kerst is omdat er altijd zon is en er minder overdreven aandacht wordt besteed als in Nederland. 24 december heb ik een Amerikaan naar het ziekenhuis gebracht omdat zijn voet open was gesneden door het koraal. 1 ziekenhuis was gewoon dicht omdat het kerst was. in een ander ziekenhuis werd hij goed geholpen door een enorm relaxte dokter, een beetje vaag. 25 december was er een een groot feest in ons huis. overdag waren er wedstrijden op het water georganiseerd. Ik heb nog meegedaan met het staand surfen met peddel, SUP. De hoge golven maakt het niet makkelijk dus maatke ik veel crashes die gelukkig ook punten waard waren. Daarna ging de braai aan rond 17:00. met ongeveer 70 man konden we genieten van het goede vlees. Later kwamen er nog meer mensen bij om te feesten. Er waren dj’s en een grote bar. Het bier was 10 rand, ongeveer 0.75 eurocent, prima dus! De volgende dag hebben we gerelaxt.

Frankie Ocean
Omdat ik lang ben krijg ik hier veel aandacht, mensen willen zelfs op de foto. Niet alleen mijn lengte maar ook mijn verbrande rode ogen zorgen ervoor dat mensen wiet willen kopen bij me omdat ze denken dat ik stoned ben. Als je zegt dat je Hollander bent heb je dat wel vaker in het buitenland maar hier is wel heel erg. Er zijn veel mensen die drugs gebruiken in Kaapstad. Mijn bijnaam is Frankie Ocean geworden hier in de buurt. De kite scene is een soort familie hier dus je ziet overal vaak bekende zelfs tijdens het uitgaan in de stad.

Kaapstad
Op no-wind-days gaan we regelmatig Kaapstad in. De stad heeft verschillende drukke plekken. In de haven, Waterfront, zijn veel restaurants en dagtrips. In Longstreet drinken we dan een biertje in een van de kroegjes van de 3 kilometer lange straat. We merken weinig van de criminaliteit. Toch is er veel criminaliteit die door de overheid verborgen wordt gehouden. Een paar huisgenoten zijn ook naar de gevangenis gegaan om aangifte te doen. ze kregen een korte rondleiding en de gevangenissen zijn hier slecht. Het leek uit een scene van het tv-programma Locked up abroad.

Planning
Zondag gaan we de tafelberg beklimmen. Daaran gaan we naar een braai midden in een township. We zijn tussendoor de Garden route aan het plannen. We willen 4 januari vertrekken om vervolgens 3 weken rond te reizen misschien tot aan Durban. We willen o.a. skydiven, olifant rijden, hiken, mountainbiken, kanoën, golfsurfen, struisvogel rijden en diep-zee vissen. Eind januari is vlak voor ons huis een Red Bull Big air competitie. Veel grote kiters uit de wereld komen naar Kaapstad om vette jumps en tricks te doen, en dat in onze voortuin.

De wisselkoers is op dit moment erg gunstig voor ons dus proberen we alle dure dingen nu te doen en vooruit te betalen. Elke dag schijnt de zon en is het ongeveer 27 graden. Je kan hier niet echt op het strand liggen omdat er zoveel wind is. De vakantie is ook begonnen voor de locals dus is het overal extra druk.

We hebben deze week langs de snelweg ook 5 giraffes gezien, erg indrukwekkend. We konden stoppen op de vluchtstrook om foto’s te maken. verder zien we vaak struisvogels en af en toe een zebra. Zaterdag 28 december hebben we voor het eerst regen gehad. Het was lekker koel dus zijn we gaan hardlopen en hebben we mensen naar het vliegveld gebracht. Ook zagen we nog een walvis voor ons huis zwemmen.

  • 28 December 2013 - 17:21

    Rosalien:

    He lange Frank!

    Nou, nou, je maakt zo wel wat mee. Je zal me toch vegetariër zijn dan heb je het slecht met al die braaien. Maar wat een mooie foto's zeg! Je hebt nog een hoop wilde plannen vanaf 4 januari. Ziet er relaxt uit met al die jongelui, maar ja als ze daar allemaal stoned rondlopen :) Ze mogen wel super lange struisvogels hebben als jij erop gaat rijden, anders loop je ze nog voorbij. Je bent een echte Hollander, ons bin zunig. Geniet van de komende 3 weken. Ik lees het wel in je volgende verslag.

    Groetjes,
    Rosalien


  • 28 December 2013 - 19:10

    Nico:

    He Frankie,

    Klinkt allemaal goed! Je bent dus ook daar al een levende legende...
    Zolang het maar een 'levende' legende blijft.. Al die haaien daar..

    Mooie foto's ook! Gemaakt met je nieuw camera? Ziet er goed uit!
    Leuk om je verslagen te lezen! Ga zo door!

    Groetjes,
    Nico

  • 31 December 2013 - 15:17

    Ida Van Vuuren:

    Hallo Frank,

    Jammer dat je je nog steeds zo gruwelijk verveeld....

    De rode ogen: veel bekijks, inderdaad wel zeggen dat je een Hollander bent anders gaan
    ze nog denken dat je een uit de kluiten gewassen Vlaamse Reus bent.

    Vertaling: Vlaamse Reus: een enorm groot mannelijk Knijn met rode ogen.

    Frank: een prachtig, gelukkig en nog heel veel meer Nieuw jaar gewenst.
    Ook als je straks weer gewoon op de Veluwe bent.

    genieten hoor de komende weken: je gaat veel moois zien
    (Ja, tante Ida was ook in Z.Afrika (2003)

    Tot horens,
    Ida.





  • 03 Januari 2014 - 23:04

    Natascha Kaak:

    Leuke verhalen Frank! Je hebt al een hoop meegemaakt zo te lezen.... geniet nog maar lekker!

  • 10 Januari 2014 - 15:44

    Conny:

    Hoi Frank,

    ja, ik ben een beetje laat met het lezen van je laatste verslag, maar Nico had alles al verteld en ik had al foto's gezien.Die pinquins, geweldig he.
    Ik vind het ontzettend leuk dat je zoveel doet. Het is wel een belevenis he. Je moet het nog maar eens komen vertellen, dan kan ik gelijk een heleboel vragen. Je bent nu aan het rondtrekken. Ik ben benieuwd naar de foto's. Ik herkende je alleen niet met die pet op.
    Het eten is dus ook goed. Kom je nu dik terug? Dat zal wel niet want je sport natuurlijk ook veel.
    Als je weer thuis bent kom je maar snel weer eens bij ons eten. Geen braai, maar 24kitchen :)
    Veel plezier nog.

    Groetjes Conny

  • 11 Januari 2014 - 14:36

    Ida Van Vuuren:

    Prachtige foto's Frank!!

    Nou ja, die laatste wat minder.....
    Op een zwaardvis getrapt???

    Wat zie je ontzettend bruin, als dat maar geen discriminatie-problemen gaat geven
    in Scherpenzeel: lange, getinte jongeman van Zuidelijke afkomst....

    groetjes
    Ida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 02 Dec. 2013
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 4939

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

29 November 2013 - 31 Januari 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: